вторник, 26 марта 2019 г.

Урок української літератури у 8 класі
Урок – проект на тему:  «Роксолана – національна                         гордість чи просто  жінка, яка хотіла любові, слави, а дітям -  гідного майбуття?»
Мета уроку:
допомогти учням усвідомити знаковість постаті Роксолани як прикладу величного служіння українському народові ; розкрити незалежність вдачі , щирість у стосунках з людьми,  природний розум і вроду цієї жінки; розвивати навички  учнів характеризувати персонаж, висловлювати власні думки, аргументуючи їх текстом; виховувати повагу до великих людей України.
Обладнання: текст твору О Назарука «Роксоляна», зображення Роксолани, матеріали інтернету

     



Хто не знає свого минулого,
Той не вартий майбутнього.
Хто не шанує видатних людей
свого народу,
Той сам не вартий пошани
М. Рильський
Хід уроку
І. Вступне слово вчителя.
Київ..Русь ..Україна..Ці слова з гордістю промовляє кожний українець, бо  виражають вони духовну близькість до своїх батьків, українського родоводу, його славної і водночас трагічної історії. Про минуле нашої країни ми з вами знаємо з історії та з творів українських письменників, які намагалися збагнути долю нашого багатостраждального народу. Про це написав у своїй повісті «Роксоляна» Осип Назарук.
1. Як ви гадаєте, чому саме таку назву дав автор своїй повісті?
2. З якими історичними подіями в Україні пов’язаний образ Роксоляни? Чому саме з образом цієї дівчини?(страшні, буремні роки  наших предків, століття  масового нищення,з’янечарення української нації), (задля того, щоб вижити , люди відмовлялися від своєї мови, культури, землі).
3. Хто така Роксоляна? Що ви про неї знаєте? Що то за жінка така, яка мала аж 5 імен, а не одне? (Настя, Роксоляна, Хасекі, Хуррем, Місафір)
4.Робота в групах.
Захист проектів
І проект – «Історія Роксоляни»
ІІ проект – «Життєвим шляхом Роксоляни»
ІІІ проект – «Шляхами правління Роксоляни»
ІV проект – «Образ Роксоляни у творах мистецтва (кіно, картини, поезія)»



І проект
«Історія Роксоляни»
Роксолана (лат. Roxolana, «Русинка»; 15 квітня 15) — спершу наложниця, а потім — дружина Сулеймана І Пишного, султана Османської імперії. Мати султана Селіма II. Справжнє ім'я та місце походження невідомі. У польській літературній традиції — Олександра, в українській — Анастасія. Ймовірно, була донькою священика Лісовського з галицького міста Рогатина або подільського містечка Чемерівці. У 1518–1520 роках потрапила до татарського полону й була продана в рабство. У 1520 році опинилася в султанському гаремі, де стала улюбленою дружиною Сулеймана І. Отримала нове ім'я Хюррем та титул хасекі султан. Народила султану 5 синів, а також доньку Міхрімах. Своїм коштом будувала мечеті, школи, караван-сараї та кухні у Стамбулі, Едірне, Єрусалимі, Мецці й Медіні. Посприяла сходженню на турецький престол свого сина Селіма II.
По смерті матері султана у 1534 році — стала управительницею гарему. Після пожежі — 25 січня 1541 року — в Старому палаці, де розташовувався гарем, — домоглася його перенесення до султанської резиденції Топкапи, місця засідань уряду.
У дні розлуки — а Сулейман зробив 13 військових походів — Роксолана і султан листувалися віршами перською і арабською мовами. Збереглося 7 листів Хюррем до Сулеймана, написаних між 1526 та 1553 роком. Писали їх палацові писарі, але деякі — мають оригінальні автографи султани.
Роксолана запропонувала султанові збудувати мечеть, названу його ім'ям — Сулейманіє Джамі. У ній султану і поховали.
В останні роки життя Роксолана намагалася не розлучатися з чоловіком. Зиму кінця 1557- початку 1558 року вони провели в Едірне, разом повернулися до Стамбулу. 15 квітня 1558 Хуррем Султан померла. Сулейман проводив активну діяльність на її честь, по всій імперії збудував велику кількість об'єктів, присвячених Роксолані. Також, за переказами, ще до її смерті — султан присягнув не мати інших жінок.


ІІ проект
«Життєвими шляхами Роксолани»
 
                         

- Як Настя потрапила в полон?
- Палка мрія про втечу.
- Здібна до науки, навчання в спецшколі
- Знала кілька мов, бездоганно засвоїла османські звичаї, етикет, напам’ять могла читати Коран.
- Мала великий авторитет, впливала на державну політику сильної Турецької імперії.
- Відважна жінка, часто виїжджала на поле бою
- За відсутності чоловіка правила імперією.
- Відкрила безкоштовні притулки, їдальні, бібліотеки, лікарні


Висновки:
- Образ Роксоляни надихає віддати данину пам’яті українці. Видано до 40 книг, створено понад два десятки пісень, написано чимало картин.
- Присвячували Роксоляні свої твори і українські письменники: Павло Загребельний, Осип Назарук, Любов Забашта, Сергій Плачинда.
- Роль Роксоляни у 26-ти телевізійному художньому фільмі зіграла Ольга Сумська.











ІІІ проект
«Шляхами правління Роксоляни»



1. Перетворення Роксоляною гарему на центр краси й освіти.
2. Ставлення палацової гвардії до Роксоляни.
3. Роксоляна в ролі будівничого.
4. Розумний правитель імперії.
5. Допомога бранцям-слов’янам.
6. 30-річне правління Роксоляни Османською державою.
7. Вплив жінки на політику всієї Європи.
8. Роксоляна – історична постать, якою пишається вся Україна.










ІV проект
«Образ Роксоляни у творах мистецтва (кіно, картини, поезія)»
1. Ознайомлення з драматичною поемою Любов Забашти «Роксоляна».
2. Роль Роксоляни у виконанні українських і турецьких акторів.
 


 

3. Обаз Роксоляни на полотнах художників.            
Невідомий автор             Тиціан


           
Невідомий автор Антон Хікель






4. Роксоляна у скульптурі
 

               

5. Загальне враження від побаченого, висловлювання власних міркувань.


Висновки
То хто ж Роксоляна – національна гордість чи просто жінка, яка хотіла любові, слави, а дітям майбутнього?
То чи варто знати своє минуле? Яке ж місце займають видатні люди в житті суспільства?
Чи звеличують жінку подвиги?
Яка жінка здатна на подвиги?
Якби вам довелося ставити пам’ятник Роксоляні, яким би він був?

 Конспект уроку підготували
 вчителі української мови та літератури
Захарівської ЗШ
Валюх О. М. та Король О. М.

Комментариев нет:

Отправить комментарий